Трансформациите на модните блогове

Разнищваме тази толкова популярна тенденция и си отговаряме на въпроса, какво е да притежаваш моден блог

0 коментара Сподели:

В рамките на последното десетилетие светът се променя с бързи темпове, а под бързи темпове имам предвид светкавични. Радикалните промени в комуникацията на хората позволява на всеки да участва активно, да следва и да обсъжда всички тенденции и новини, в това число и от света на модата, както и да пазарува онлайн за секунди (последното е доста вредна практика, водеща до редовно изпразване на сметките, и то неусетно). И ако fashion blogging-ът доскоро се водеше за нова форма на онлайн журналистиката, то в момента, наслаждавайки се на огромното внимание на потребителите (фенове), модните блогъри се утвърждават като лидери на няколко пазара.

Традиционно един моден блог се възприема като огледално отражение на модата от улицата, като източник на автентичност и непринуденост, който показва действителното използване на модата от широката общественост. В последно време обаче, под влиянието на големите модни марки, доста от блогърите загърбиха така наречения „личен стил” и се превърнаха в отлични проводници на индустрията. В действителност тези модни експерти или любители, както искате ги наречете, са доста влиятелни и бързо доказаха впечатляващ инстинкт за изграждане на широка аудитория. Някои от тях вече влияят на медиите и модния бранш, създавайки свои линии, участвайки в различни предавания и инициативи, както и давайки идеи за нови кампании. Но както и сами знаем, не всичко, което блести, е злато.

Дали блогърите демократизираха модата, или тя ги потопи в един непрестанен водовъртеж? Според мен тук отговорите са два: силна индивидуалност или наивност. Някои от по-известните момичета освен блога си очевидно имат и личен живот, както и по-различни цели и планове за бъдещето си. При тях е наистина една идея по-трудно да бъдат претопени и преобразени благодарение на няколко подаръка и едно-две пътувания. Все по-често виждаме такива блогърки да отказват покани за големи ревюта, до които обикновено хиляди момичета мечтаят да се доберат всяка година (аз лично съм ставала свидетел на плачещи и едновременно подскачащи хлапета пред входа на някое шоу). От другата страна стоят тези блогърки, които са готови да се пожертват като личности, стига да бъдат забелязани – и съответно използвани като средство за постигане на една цел: реклама.

Забавно е, като се замисли човек, как нещо, толкова безсмислено в глобален мащаб, може да бъде всичко за един определен индивид. Често водя спорове с хора, за които модата е излишна. „Какво толкова? Излизаш четири пъти в годината и си купуваш нещо, което да сложиш, колкото да не излизаш гол навън.”
Е, всеки има своята гледна точка. Но когато се стигне до статистика, няма как да пропуснеш очевидното – модата е важна. И то за голяма част от обитателите на планетата. В противен случай нямаше да е една от най-богатите бизнес индустрии. А каква е ролята на блоговете във всичко това? Ами, както вече казах – те са проводници.
В началото на своето развитие модните блогъри трябваше да имат стабилна опора зад себе си – например богати родители, които като в първоначалния момент да осигурят пълния с известни марки гардероб. По-късно се стигна до идеята за „демократизация на модата”, което би трябвало да представлява разклащане на стабилно установените норми: „Това е Chanel и означава стил. Всичко друго е низше.” И се случи – да съчетаеш Zara с Balenciaga? Защо не? Вече редовно засичаме по улиците на Ню Йорк и Париж актриси, музиканти и дори дизайнери, които са почитатели на идеята. Само преди няколко седмици например Наоми Кембъл се показа на парти с рокля отпреди 10 години. Да носиш отново дрехи от стария си гардероб? Ето на това казвам още по-добро хрумване.


Така, какво е нужно, за станеш моден блогър? Усет към дрехите (или казано по друг начин – как да съчетаеш онези изтъркани дънки на бившия, които всъщност обичаш да обуваш с убийствено високи токчета), добър фотоапарат, свободно време и някой, който да се грижи за сайта ти. Изглежда що-годе лесно, но не напълно. Пътят е дълъг и понякога са нужни години, за да постигнеш относителен успех. Не съм сигурна дали си заслужава, а и това определено не е алтернативен вариант на пълноценна професия.
Наскоро станах свидетел на наистина забавна ситуация – една от най-известните италиански блогърки, която реално не е нищо по-особено от теб или от най-добрата ти приятелка, изнасяше лекция по бизнес мениджмънт в университета, от който е изключена. И виждате ли, старите й преподаватели я канят да говори на студентите по тема, за която самите професори би трябвало да са най-вещи. Но не са. Парадокс, нали?

Необичайно високият трафик, който трупат модните блогове (хей, нормално ли е снимка в Instragram да получи над 40 000 лайка за близо 3 минути след качването й?), е в полза на всеки, който иска да рекламира нещо. От обувки до храна. От рокля до уред за готвене на пара. Индустрията се развива и каналите на разпространение на реклама също. Та това е един от плюсовете, в случай че си моден блогър или искаш да станеш. Но първо трябва да приемеш, че обезателно ще бъдеш използван. Има доста случаи на жени, които напускат работа, вдъхновени от някоя успяла блогърка и в опитите си да постигнат същото губят доста ценно време от живота си.
 
Друга тема, която е свързана неотлъчно с модните блогове, е кризата сред големите брандове. Факт е, че световната икономическа криза повлия на различни отрасли, в това число и на модната индустрия в отделни страни. Европа е потърпевша, несъмнено. А в последните 4–5 години всеки дизайнер сякаш се цели към масовия пазар и честичко забелязвам дрехи от „висшата мода”, които са определено носими в ежедневието. За да извървят този път, колекциите минават през ръцете на блогърите. А те по един доста простичък, но влиятелен начин ги пренасят към масовата аудитория. И кръговратът е завършен.

И за да приключа дисекцията си, нека отбележа, че 2013 е годината на клонингите. Разгледайте няколко модни блога, за да се убедите, че ще видите едни и същи продукти, които бързо се натрапват на очи. Сбогом, индивидуалност, добре дошла, посредственост!

Спорно е какво ще се случи занапред с тази тенденция. Дали ще отшуми, или ще продължи да ни изненадва с възможностите си? Аз лично не знам, но със смесени чувства си признавам, че ще продължа да следя няколко от любимите ми блогове, защото ги смятам за източник на вдъхновение и приятно разсейване от това, което виждам по улиците у нас.

 

Сподели:
Коментари

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *