Професия галерист: Зоя Петрова

За изкуството и градските хора

  • 23.01.2018
  • от Плами Максимова

Зоя е галерист на най-новото арт пространство в града „Структура“. Тя завършва Пазар на изкуството в Ecole du Louvre Paris и работи в галерия за съвременно изкуство във френската столица, но не след дълго се връща в София, за да продължи работата си в тази сфера. От началото на тази година тя се колаборира с Мария Василева, която е един от най-добрите куратори в България и собственик на галерията.

Къде се намира изкуството сред приоритетите на градските хора?
За съжаление на едно от последните места поради липса на адекватни образователни програми, както от страна на образователната система, така и от страна на институциите ни. Голяма част от културните събития не са представени атрактивно и не достигат до широка публика. Светът на изкуството е доста малък и затворен и това до някъде отблъсква и ограничава хората, които не са директно замесени в него. Посещаването на културни събития, музеи, галерии и пространства трябва да стане част от ежедневието ни. Вървим в правилна посока, но определено все още не сме стигнали до момента, в който да е неразделна част както от прио­ритетите, така и от лайфстайла на градските хора.

Според теб с какво се промени отношението към изкуството през последните няколко години?
По-добрата информираност и социалните медии играят голяма роля. Няколко мащабни проекта като изложбата на Кристо и Жан-Клод през 2015 и последвалият я проект на езерото Изео, Италия, възбудиха интереса на хората и показаха, че бихме могли да бъдем и глобално позиционирани на картата на културните събития.

Друг много важен фактор е появата на колекционери на съвременно изкуство и развитието, макар и все още в зародиш, на такъв пазар. 

Има ли място за нови арт пространства?
Има и място, и много силна нужда от пространства с категорична и ясно обособена политика и избор на автори, начин на представяне, работа с публика, икономическа стратегия, международна програма и присъствие на панаири за съвременно изкуство.

Каква е личната ти мисия като галерист на чисто новата галерия „Структура“?
Да се привлича нова публика, която да се образова, да се създават колекционери, да се предоставя информация и съвети за това, как се правят добри колекции с ясен профил.

Какви са артистите, които ще намерят място в нея?
Български и чуждестранни артисти, работещи в сферата на съвременното изкуство, с ясен почерк и идентичност. Предстои ни самостоятелна изложба на Адриана Чернин, български художник от Виена, влязла в класацията за най-добри австрийски художници за 2015, работеща в областта на рисунката и видео­то, а след това видео проект с холандското дуо L.А. Raeven, работещи в областта на пърформанс и видеото. 

Как се прави чрез изкуство социална действителност?

Изкуството е зона за свободно изразяване, галерия „Структура“ е зона за свободно изразяване, а свободата е основната предпоставка за социална действителност.

Освен „Структура“ кои са другите ти любими културни точки в София?
Swimming Pool, Aether, Институт за съвременно изкуство, One Night Stand Gallery, Credo Bonum. 

А кои са хората у нас, които помагат за това изкуството да върви крачки напред?
Основен принос имат художниците и кураторите, а за съжаление ролята на мениджърите на българските институции и галерии и колекционерите е доста по-малка. Много за развитието правят чуждестранните културни институти – Гьоте институт, Френският културен институт, Институт Сервантес, както и личности като Гауденц Руф, основател на наградата „Гауденц Б. Руф“.

Прочети какво си говорихме с Рая Пеева тук.