ЗНАКОВИТЕ МУЗИКАЛНИ ФИЛМИ НА 20-ИЯ СОФИЯ ФИЛМ ФЕСТ

В началото бе... музиката

0 коментара Сподели:

Тази вечер стартира юбилейното издание на София Филм Фест и сме сигурни, че всички киномани очакват това вълнуващо скрининг преживяване с нетърпение. Тази година към тях се присъединяват и всички меломани – не само защото музиката по традиция има запазено място в програмата на Филмовото Събитие на годината, а заради дългоочаквания концерт на легендарния Брайън Мей, един от създателите на легендата Queen (Знаменитият музикант е автор на „We Will Rock You”, „Under Pressure”, „Who Wants To Live Forever”, „The Show Must Go On”  бел.ред.) и звездата от Бродуей Кери Елис.

Събитието е дълбок реверанс към историята на София Филм Фест, започнал през 90-те години на 20-и век като Мюзик Филм Фест. Фестивалът по традиция представя в своите издания знакови музикални филми. А сред очакваните срещи за 2016 са:

QUEEN:Дните от живота ни” – документалната творба на Мат O’Кейси, посветена на легендарната група, е включена във фестивалната програма един ден преди концерта на Брайън Мей и Кери Елис. Припомняйки си миналото с помощта на един от най-ценните документи на времето, публиката в София ще зареди душите си с огнената музика на Queen и ще може да оцени подобаващо таланта на виртуозния соло-китарист при срещата на живо на следващия ден в компанията на Кери Елис на сцената на Зала 1 на Националния дворец на културата.

„Кърт Кобейн – Montage of Heck” е на режисьора Брет Морген, създал доста документални творби от края на 90-те до ден днешен, сред които „Crossfire Hurricane”, посветен на 50-годишния юбилей на The Rolling Stones. Тази най-нова творба на Морген е първият напълно „оторизиран” документален филм, посветен на Кобейн, като на режисьора му е даден безпрецедентен достъп до архивите на легендарния фронтмен на „Nirvana”. Сред продуцентите е Франсис Бийн Кобейн – дъщерята на Кобейн и Къртни Лав, която е само на 19 месеца, когато баща й слага край на живота си през април 1994 година. Освен, че се старае да разруши много от митовете за Кърт Кобейн, филмовият раказ на Брет Морген предлага на зрителите непокзвани досега кадри от детството на култовия музикант. Филмът включва няколко интервюта с най-близките хора около Кърт Кобейн – майка му Уенди, баща му Доналд и втората му майка Джейн Кобейн, сестра му, както и интервюта с първата му сериозна приятелка Трейси Марандър и разбира се – Къртни Лав…

„Дневник на Уудсток” на режисьора Дон Алън Пенебейкър улавя духа на отминалите времена на легендарния Уудсток. Филмът разказва историята на фестивала от идеята на организаторите Джон Робъртс, Джоуъл Роузман и Майкъл Ланг, през търсенето на подходящо място за изграждането на сцената до организационните и финансовите проблеми, които съпътстват събитието на всяка крачка. „Дневник на Уудсток” е разделен на 3 части – по една за всеки фестивален ден, и включва забележителни изпълнения на Ричи Хейвънс, „The Who”, Сантана, Джанис Джоплин и Джими Хендрикс, Джо Кокър, Пол Бътърфийлд и още много други. Вече 90-годишният Д. А. Пенебейкър е американски документалист, чийто професионален интерес е насочен предимно към изпълнителските изкуства и политиката. Той често работи със съпругата си Крис Хегедюс. Техните творби са заснети с камера в ръка и вместо да разказват история посредством глас зад кадър и интервюта, залагат на „простото” отразяване на събитията, характерно за „синема верите” – стил, който Пенбейкър популяризира в САЩ. 

„Първо трябва да ни убият”(They Will Have To Kill Us First) е уникален документален музикален филм на режисьорката Джоана Шуорц. Историята проследява група световно известни малийски музиканти, които отказват да се предадат и подчинят на законите, приети от ислямските екстремисти в страната им. Музиката е туптящото сърце на малийската култура, но когато ислямските джихaдисти поемат контрол над северната част на Мали, налагат едни от най-строгите мерки на шериата в историята като забраняват създаването на всякакви форми на музика. Радиостанциите са унищожени, музикалните инструменти – изгорени, а малийските музиканти са измъчвани и дори убивани, част от тях се укриват или са в изгнание. „Първо трябва да ни убият” запознава публиката с част от музикантите по пътя на тяхната борба, включени са кадри с джихадистите, уловен е животът в бежанските лагери – камерата следва група от най-известните музиканти в Мали до подготовката на първия публичен концерт в Тимбукту след забраната за създаване на музика там.

Филмът „B-Movie: Lust & Sound in West-Berlin 1979-1989”, който ще бъде представен в документалния конкурс на фестивала, е дело на Йорг А. Хоппе, Клаус Маек и Хайко Ланге и представя пред зрителите реалистичен микс от музика, изкуство и хаос в дивия Западен Берлин през 80-те години на 20 век. Градът зад стената е показан като сборен пункт на специален вид суб- и попкултура, привличащ креативни дилетанти и световноизвестни знаменитости. Историята за живота в разделения град, културна зона, в която всичко изглежда възможно, оживява чрез неизлъчвани до момента телевизионен и филмов материал, снимки и оригинални интервюта.На Берлинале ’15 филмът спечели Наградата на фондация DEFA.

Ако сте пропуснали срещата с легендарния Ник Кейв в „20 000 дни на Земята”имате шанс да поправите тази грешка. Завладяващото документално пътешествие е дело на британския кинотандем Иън Форсайт и Джейн Полард.

Разказът проследяваедин ден от живота на австралийската музикална икона Ник Кейв – 20-хилядния, както подсказва заглавието, в който Кейв се рови из архиви, спори с терапевт и участва в поредица подобни на халюцинации интервюта с приятели, сред които са актьорът Рей Уинстоун, поп-звездата Кайли Миноуг и музикантите от групата му Бликса Баргелд и Уорън Елис. Докато подготвя най-новия си албум „Push the Sky Away”, Кейв ни кани да надникнем за кратко в творческото му съзнание, изследвайки мрачното си минало, клопките на славата и понякога неуловимите източници на вдъхновение. Без никакво притеснение, Ник Кейв говори за връзката със съпругата си Сузи и с двамата си синове близнаци, за любимия Брайтън, за ранните спомени и първите сексуални преживявания, за детството и за баща си, за бурното минало и наркотиците, за интереса към религията, за миналите дни в Берлин и Англия… „20 000 дни на Земята” е истинско предизвикателство, а интелигентността и достоверността, с които е направен филма, го превръщат в любопитно киноизживяване не само за феновите на Ник Кейв, но и за всеки зрител!

„Хенк Уилямс: И видях светлината“, биографичен филм на сценариста и режисьор Марк Ейбрахам, посветен на американската легенда Хенк Уилямс. Създаден е по книгата на историка на кънтри и уестърн музиката Колин Ескът – „Hank Williams: The Biography” и в сценария не са спестени трагичните подробности, свързани с разрушителните пристрастия на прочутия музикант – алкохол, морфин, други болкоуспокояващи, развод с мениджъра и дуетния си партньор Одри Шепърд, още един брак и скоропостижна смърт в началото на 1953 година (само на 29 години). За публиката ще бъде много любопитно как се справят със специфичния музикален разказ изключителният британски актьор Том Хидълстън и екранните му партньори Брадли Уитфорд, Дейвид Крумхолц, Мади Хасън, Чери Джоунс и особено Елизабет Олсън, която е в ролята на съпругата Одри. Филмовата критика определя превъплъщението на Том Хидълстън като повече от забележително не само заради актьорския му талант, но поради факта, че английският актьор изпълнява всичките песни на Ханк Уилямс.

Марк Ейбрахам е американски продуцент, чиито най-известни филми включват„Шпионски игри” (2001), „Зората на мъртвите” (2004), „Децата на хората” (2006). Дебютът му зад камера е „Flash of Genius” (2008), a „Хенк Уилямс: И видях светлината” е вторият филм в режисьорската му филмография.

Всички филми са от програмата на София Филм Фест!

Виж още 10 филма, които не трябва да изпускаш от програмата на фестивала!

Коментари

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *