Wanderlust: Грас, само по парфюм

Wanderlust е рубриката на нашите пътуващи агенти, чрез които отскачаме до знайни и незнайни места, разглеждаме божествени плажове, събираме вежди заради мръсните улици, бърчим чело в учудване на странните привички на хората, но най-вече напълно безплатно опознаваме малко повече някои от най-желаните дестинации. Този път летим до Грас, Франция с пилот Йорданка Райкова - блогър, кулинар, пътешественик, горда мама и човек с особено дълъг списък от дестинации зад себе си. Повече за нея в блога й: Wine, dine and travel with Dani.

Когато става дума за парфюмерийното изкуство, Франция застава на пиедестал. Но невинаги е било така. Още древните египтяни, гърци и римляни са били запалени потребители на аромати. Парфюмите са били използвани, за да се скрие неприятната телесна миризма и хората да ухаят атрактивно въпреки лошата хигиена.

Днес големите имена на индустрията са със седалище в Париж, но сърцето на френската парфюмерия продължава да бъде Грас. На около 20 км от Лазурния бряг и на височина 350 метра малкият град се радва на мек средиземноморски климат, който е особено подходящ за отглеждането на жасмин - един от най-важните природни аромати.

Ако пристигнеш през пролетта или лятото, ще имаш възможност да се разходиш из цветни градини, лилави лавандулови полета и да вдъхнеш от свежите букети на розa, жасмин, теменужка, мимоза, лавандула, направили Грас известен и процъфтяващ в миналото.

Докато съвременните синтетични формули продължават да изместват огромни площи от цветя и билки при все повече производители по света, луксозни брандове поверяват създаването на уханията си на класическите лаборатории в Грас, запазили вековната традиция на работа с натурални есенции, част от които се добиват в Прованс.

Ако искаш да научиш повече за ароматите, най-добре е да започнеш с посещение на Международния музей на парфюмерията (Museé International de la Parfumerie), където ще се разходиш хронологично из хилядолетната история на парфюма. За да проследиш съвременния процес отблизо - от дестилацията на благоуханните съставки до бутилирането, препоръчително е да се включиш в безплатните информационни турове в работилниците на поне една от големите парфюмерийни къщи като Fragonard, Galimard и Molinard.

Моята главна мисия в Меката на парфюмите е да създам свой уникат в авторитетната Galimard, отворила врати през далечната 1747 година.

Признавам, че тази рядка възможност, както и любопитството ми към магическия талант на героя от "Парфюмът" на Зюскинд, пристигнал тук, за да рафинира познанията си, се оказаха водещ мотив да посетя най-благоуханния град на Франция, недалеч от суетата на Лазурния бряг.

Представата ми за Грас определено е по-романтична. В средата на индустриалната зона, лишена от почерка на провинциалната блажена безметежност, се намира ателието Le Studio des Fragrances. В преддверието се продават натурални парфюми, марсилски сапуни, козметика, есенции за дома и сувенирни хрумвания в типичен провансалски стил.

В лабораторията са разположени десетина индивидуални работни места, шеговито наречени парфюмни музикални органи.

Всяко едно е оборудвано с около 150 различни шишета в стъпаловиден ред, изобилстващи от познати и екзотични имена - лавандула, жасмин, лотос, тютюн, сандалово дърво, бергамот, личи, ванилия, магнолия, иланг иланг, кориандър, мускус, амбра. Времето за творене не е фиксирано, но обикновено отнема около два часа. Цената е 49 евро за 100 мл, като в работния процес ще ме напътства асистент, говорещ поне два езика - френски, английски, италиански, испански, немски, руски или китайски. Имам право и на един придружител.

Първо трябва да избера два сред десетина различни аромата - плодови, зелени, цветни, сладникави, билкови, дървесни, за да ориентирам помощния "нос" за стила ми.

Следва първата и най-важна стъпка - създаването на базата на моя парфюм. Това са последните и най-трайни нотки, които понякога остават с нас вечер в леглото и продължаваме да усещаме по възглавницата си.

 Основният съвет е да се доверя на интуицията си. Затварям очи и залагам на мускус, амбра и сандалово дърво, в пропорции 15:15:20 мл. Наливам от всяко шише в дълга епруветка с маркировка от 1 до 100 м, след което трябва да прелея сместа в допълнителен цилиндър и да я върна обратно в първата. Потапям тестерна лентичка в базата и заедно с нея пристъпвам към търсенето на елементите на сърцето. На втори и трети ред ме очакват десетки познати и непознати имена, обозначени с женски или мъжки символ, в зависимост от характера на уханието. След няколко проби обонянието ми блокира и дори кутийката с кафени зърна не помага да го възвърна. Асистентката ми ме насърчава да продължа да вдъхвам от всяка следваща миризма през хартиената лентичка. Така носът ми няма да сбърка кое с кое отива. Тази част ми отнема почти половината от времето. Резултатът е по 5 мл от: гардения, смокиня, бленд от жасмин и портокал, див жасмин, виолетка от Парма. Отново смесвам и потапям нова хартийка.

Излизам на препоръчителна пауза на чист въздух, за да си проветря носа за важния финал - връхните нотки, представляващи първото впечатление от парфюма, отново по 5 мл за всяка. От най-горния ред ме подканват нови имена. Бързо отхвърлям пет и вписвам в рецептата ми портокал, последван от грейпфрут. Споделям с "гуруто" ми, че се чудя какво още му липсва на моя микс. Отговорът е елегантен и френски:

Тук никога не мислим какво трябва да се добави. Най-важното е носът ти да усеща, че всяка следваща съставка пасва и не пречи на създаденото.

Останалите компоненти ще запазя в тайна. Нали искам парфюмът ми да е неповторим!

Преливам финално ценната течност и я предавам за бутилиране. След няколко минути Мадам ми връчва тържествено диплома за проведения курс и кокетен флакон с избраното от мен име. Трябва да изчакам десет дни, преди да го отворя, за да се хомогенизира структурата. Предстои ми да се запозная с нова интерпретация на моето "Аз".

Оставам в архивите на Galimard с персонален индентификационен номер, даващ ми възможност да поръчвам отново и отново произведението ми под формата на парфюм, лосион или душ гел.

Прибирам се от ваканцията с поизсветлял тен, но с куфар, ухаещ на будоарен шик. Започва обратното броене.

Предния път отскочихме до Филипините. Представяме ти ги без филтър.